Subject: Re: foss-sthlm möte januari 25 2012

Re: foss-sthlm möte januari 25 2012

From: Martin Vilcans <martin_at_librador.com>
Date: Tue, 3 Jan 2012 17:12:15 +0100

2012/1/3 Hans-Emil Skogh <Hans-Emil.Skogh_at_tritech.se>:

> Bra läsning för dig i så fall:
>
> http://www.faqs.org/docs/Linux-HOWTO/Encourage-Women-Linux-HOWTO.html
>
> Särskilt punkt 3.1 och 3.11.

Jag hajade till över din referens till 3.1: "Don't tell sexist jokes".
Jag tolkade det som en pik. Jag rannsakade mig själv. Kunde min
kommentar uppfattas så? "Allt som rör kvinnor är mycket intressant för
mig." Är det sexistiskt? Kanske, tänkte jag, om man med sexism menar
att man gör åtskillnad på kön. Som icke bisexuell gör man ju det
automatiskt utan tänka på det. Man föredrar ett kön framför ett annat.

Jag slog upp sexism i Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Sexism)
och såg att för något ska kallas sexism måste det även innehålla
*negativa* åsikter om ett kön. Så om något är jag sexistisk mot män.
Det är ju mer socialt accepterat, men jag vill ändå be om ursäkt om
någon, man eller kvinna, kände sig sårad på något sätt av det jag
skrev. Oavsett om det var sexistiskt eller inte så var det opassande.
Jag vet ju att det här är ett känsligt ämne.

Däremot har jag lite svårt att förstå 3.11: "Don't stare and point
when women arrive". Jag skulle tycka det var coolt om folk stirrade
och pekade när jag kom in i ett rum istället för att ignorera mig. Men
det är ju bara jag.

Martin