Subject: Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

From: Anders Wallenquist <aw_at_kreawit.se>
Date: Mon, 12 Dec 2011 12:20:00 +0100

2011-12-10 22:34, Henrik Nordström skrev:
> [...]
Du kan inte patentera en affärside eller affärsmodell, startar du ett
företag med en bra affärside kan konkurrenter starta liknande
verksamheter. Det gör att du hela tiden måste vässa din ide och bli lite
bättre för att hålla konkurrenterna stången. Att arbeta med fri
programvara påminner ganska mycket om det perspektivet. Konkurrenter kan
alltid skapa en affärside liknande din och inkludera även "din"
programvara. Men så länge du tycker det är bra med konkurrens och du
vill möta detta "hot" med bättre mervärden snarare än låsa in dina
kunder så kan fri programvara bra för dig.

Saknar du "mervärden" som dina kunder är beredda att betala för så är
inte fri programvara något för dig. Kanske inte företagande heller för
den delen ;-)

Mervärden kan vara drift, support och service, innehåll, paketering,
varumärke, sammanhang och legitimitet. Kanske till och med franchising.
I servicebegreppet kan man inlemma programmering, utvecklingen av
programvaran. Kunden får tillgång till det som finns, men betalar
utvecklingskostnaden för funktioner de saknar men är beredda att betala
för. Legitimitet kan vara att utnämna en samarbetspartner till "guldpartner"

Det är sällan en bra affärside att sätta sig på kammaren med en hög
riskkapital och utveckla sitt program från scratch och hoppas få
utväxling på insatt kapital i efterhand. Det är så utveckling av
licensfinansierad programvara går till. Ett fåtal lyckas, men de allra
flesta misslyckas ordentligt. Lyckade fri programvaruprojekt brukar ha
sin grund i ett samarbete med en eller flera kunder / slutanvändare av
programmet och en leverantör som skapar ett system och tjänster baserat
på delar som redan finns och i samverkan. Ett lysande exempel på detta
är årets Supergasell enligt tidningen Dagens Industri: NodeOne som
bygger system åt sina kunder baserade på Drupal. NodeOnes verktyg är fri
programvara och att publicera det de gör som en del av deras
affärsverksamhet.

På många sätt skiljer sig inte arbetssätt för så kallade value added
resellers, intermediären/mellanhanden mellan utgivaren och
slutanvändaren, om de arbetar med licensfinansierade produkter eller fri
programvara. Intäkterna ligger i införande, anpassningar och underhåll
för de allra flesta. Det som kan skilja är lite kickback från
licensförsäljningen, glittriga leverantörsträffar som tack för
försäljningsarbetet och stormiga användarföreningsträffar i ena lägret.
Dyra internationella konferenser, trista forum och maillistor i andra.
Kanske kickback även från försäljning av mervärden från utgivaren inom
fri programvara. Ibland kan man få stöd av en försäljningsorganisation
om man arbetar med någon av de större leverantörerna, "gratis" när det
är licensfinansierad programvara, ofta mot avgifter när det är fri. Både
utgivarna av fri programvara och licensfinansierad programvara brukar
vara duktiga på att ta bra betalt av sina partners i olika årsavgifter
och genom certifieringsprogram av deras anställda.

/Anders W