Subject: Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

Re: Hur kan man tjäna pengar på gpl-licensierad mjukvara?

From: Johan Henriksson <mahogny_at_areta.org>
Date: Fri, 09 Dec 2011 22:14:39 +0100

On Fri, 2011-12-09 at 20:57 +0100, Anders S Lindbäck wrote:
> [...]

en fråga som jag också funderat på. jag tror inte det alltid går - eller
snarare, man kan inte alltid få ut lika mycket. snarare nästan strikt
mindre för alla tjänster man säljer för open source går även för closed
source.

så det handlar om en trade-off. man ska snarare fundera på - vad får du
ut av open source som kan få dig att vilja ta det steget, rent
affärsmässigt?

* om du hanterar communityt rätt - massor med villiga betatestare &
externa patchar. av erfarenhet kan jag säga att det inte är enkelt att
nå hit. lägg på för mycket kommersiellt intresse så kommer många tappa
intresset bara av det. jag är tveksam till att patcha mysql till
exempel. det känns på något sätt som att postgres är öppnare... (sen
finns det fler skäl här)

* du kan ha det som affärsargument. det är en säkerhet för kunden. fast
nu vet vi ju att microsoft & co hamrat in argumentet att open source är
osäkert så många förstår nog inte detta alls

* det är svårt att slå gratis. som tidigare sagt, den som tar marknaden
först är vinnaren. får du upp ditt program på slashdot så har du den
mest vansinnigt effektiva (& kostnadsfria) reklamkampanj du kan få. lev
sen på hype:n.

* satsa på att bara ha delar open source, sälj tillägg. det går ett tag.
var beredd på att konkurrera med dit eget community på sikt

jag tror det är de sista 2 punkterna som jag själv tror på. övrigt är
bonus. en insikt jag fått är att de flesta programmen har begränsad
livslängd (med få undantag). utifrån det är open source faktiskt inte så
illa.

men sen så finns det exempel där jag tror open source totalt saknar
mervärde (som tillverkare). har du <10 kunder för ditt program och dom
inte kräver open source, då vinner du inte ett jota på det (snarare
tvärtom, du har sålt ut dig själv). typexempel vore väl de
flygruttoptimeringssystem som finns - de är beredda att betala enorma
summor men det är så få kunder att reklam inte behövs.

/Johan