Subject: Re: Computer Sweden om Open SOurce

Re: Computer Sweden om Open SOurce

From: Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>
Date: Fri, 02 Dec 2011 19:01:57 +0100

On 2011-12-02 10:57, Olle E. Johansson wrote:
> Niklas Andersson skrev en lite tråkig artikel om Open Source i dagens CS. Den finns inte tillgänglig på nätet.
>
> Någon annan som tyckte den var lite dåligt underbyggd?
>
> För Asterisk har jag mer kunder i Sverige än någonsin förr och det händer saker överallt. Då skriver han att projektet är på nedgång och har stagnerat. Våra världsbilder stämmer inte riktigt överens.

Niklas skriver att Ubuntu är på nedgång och för det använder han en
klickräknare webbplatsen Distrowatch som underlag, helt okritiskt.

Han skriver att Drupal är på nedgång. NodeOne ett av många företag i
Sverige som satsar på Drupal utsågs i veckan till Supergasell av
tidningen Dagens Industri för sin explosiva tillväxt 3346% på tre år
(bäst i Sverige alla kategorier). "Med webbpubliceringsverktyget Drupal
har NodeOne tagit marknaden med storm......" skriver de som
förstasidesnyhet i tisdags, sidorna 40 - 47 och på ledarplats.

 Drupal kommer iofs först på åttonde plats i sverige (i höjd med
EpiServer och sex placeringar före Sitevision) enligt cmscrawler.com.
Toppen är fri programvara (bla Wordpress och Joomla), störst är
publishme.se med marknadsandel om hela 70%. Skrapar man dock på ytan på
den produkten så kan man snabbt se att det är en Drupal byggd för att
drifta massivt många bloggar (blogg.se). Följer man bloggen mkse.com som
har ambitionen att följa CMS-marknaden i Sverige så är Fri programvara
ett stående inslag med många tunga installationer såsom IKEA,
Karolinska, Nobel Museet, Lunds och Karlstads universitet och många
fler. I världen är fyra av top 5 fri programvara. Konferensen Drupalcamp
i Stockholm drog 200 personer och sponsrades av 20 företag inklusive
Microsoft (som driftar Drupal i sin nya molntjänst).

Niklas skriver också att vi som arbetade med fri programvara gör något
annat idag. 2 500 000 utvecklare på launchpad kanske tycker något annat,
723555 utvecklare av Drupal lika så. Senaste månaden har antalet
Drupal-moduler ökat från ca 12 000 till 13 000. Antalet moduler i
affärssystemet OpenERP har ökat från ca 700 våren 2010 till 1600 hösten
2011. Hösten 2011 fick dessutom första stora SAP installationen stryka
på foten för en OpenERP-installation (Danisco)

Nej något radikalt har hänt - inte när det gäller Fri programvara, det
tuffar på som vanligt och slår kanske inte igenom på skrivbordet nästa
år heller - men Niklas Andersson (och Joel Åsblom) verkar ha skaffat sig
någon mystisk agenda. Skriver de ned fri programvara för att kunna
skriva upp det nästa år för att göra det till en framgångssaga? Eller
tror de på det de skriver? Skriver de så här okunnigt om fri programvara
i allmänhet, ett område vi känner bra, hur är då deras kompetens när de
bevakar Tietos backup debackle eller Stockholms stads upphandling av
Windows 7 utan att följa regelverk eller fråga ramavtalsleverantörer?
Brister de lika mycket inom andra områden är det ett stort problem för
IT-sverige.

/Anders W