Subject: Re: Nu har Flukso fått fram nya elmätare som går att beställa.

Re: Nu har Flukso fått fram nya elmätare som går att beställa.

From: Mikael Rosbacke <mikael_at_rosbacke.org>
Date: Mon, 21 Nov 2011 18:16:40 +0100

Stämmer, det beror helt på hur man bor. Kan tänka mig att många med
separata skåp för mätaren har problem. För min del så har jag
säkringsskåpet nära mitt bredbandsuttag och jag hade tidigare ordnat med
el för bredbandsroutern.
Finns många varianter av energiloggers. Finns en del hos
http://www.m.nu/. Bl.a. en datalogger som ska ha någon form av USB
utgång. Men vet inte om protokollet finns tillgängligt eller inte.

Fick man drömma lite kring hårdvaran, så en liten trådlös batteridriven
enhet nära mätaren för puls/strömmätning. Sedan mottagaren, antingen en
USB sticka som är Linuxkompatibel, eller en lite större enhet med
nätverksanslutning, har egen lagring och kan bearbeta data en del. Den
lilla enheten ska ha möjlighet att cacha upp till säg en veckas
mätvärden. Den större ska kunna ha åratal (sekundsamplat). Vid USB
sticka så får datorn polla och lagra.
All mjukvara givetvis FOSS för att kunna kontrollera beräkningar,
trimma, och allmänt utnyttja hårdvaran till max.
Helst ska man kunna installera utan att ta dit elektriker, men än så
länge är avläsning av dioden enda jag har sett som funkar så.

Gissar att man skulle kunna gräva fram ett par evalkort för
Zigbee/ieee802.15.4 nätverk och använda dom. De trista är att den typen
av hårdvara kommer och går med några års intervaller. Känns inte helt ok
att jobba fram en mjukvara till en HW plattform som kan försvinna. Tror
Atmels ezraven
(http://www.atmel.com/dyn/products/tools_card.asp?tool_id=4291) skulle
kunna funka, men jag har inte grävt djupare i det. Trevligast vore med
någon öppen hårdvarukonstruktion som gick att bygga.

/ M