Subject: Re: Nu har Flukso fått fram nya elmätare som går att beställa.

Re: Nu har Flukso fått fram nya elmätare som går att beställa.

From: Mikael Rosbacke <mikael_at_rosbacke.org>
Date: Sun, 20 Nov 2011 13:29:36 +0100

Lite trafik har gått offlist, men inga stora revolutioner.

Kan dra lite mer då det verkar vara folk som är intresserade.
Hårdvaran man får hem är helt ok och ser ut ung. som det man kan
förvänta sig från D-Link, Netgear eller någon av de andra
konsumentleverantörerna. Koppla in, surfa in till lokal adminsida för
inställningar och sedan kör. Det största problemet är access till
proppskåp eller lysdioddetektor. Det bör man ha klart för sig innan man
beställer.
Kan nog säga att den plattform som används är nog inget fartmonster
givet tiden det tar att ladda adminsidan, men det är inget problem i
mitt fall.
En detalj är att man i adminfältet separat kan välja att aktivera lokala
REST api.et och/eller uppladdning till deras site. Jag kör båda nu i
början men när jag fått upp en egen databas hemma över mätvärden får jag
se hur det blir med Fluksos sida.
Har grävt lite i koden. Microkontrollern är samma som sitter på Aurdino.
med avr-gcc installerad så funkade medföljande makefile utmärkt och
producerade en .hex fil i min Kubuntu 11.10.
På OpenWRT sidan är all extra mjukvara implementerad i Lua. Har inte
jobbat med det förut och efter lite grävande på hur deras co-routines
funkar så känner jag att jag vågar börja ändra en del i den. Det handlar
kanske om ett par tusen rader lua kod in alles så det är inget
jätteprogram. Men det är strukturerat som fristående moduler med
co-routines som kommunicerar via unix-pipes så man bör ha sett den typen
av kod tidigare.
Kommunikation mellan OpenWRT och AVR processorn är en SPI kanal där
OpenWRT agerar klient och AVR server. Mätvärden pollas en gång per sekund.
Lokala REST api:t ger de senaste 60 sekundernas effektförbrukning med
sekundupplösning. Själv sitter jag med en pulsräknare så vid låga
effektuttag tar det lite tid innan det ändras. Men det är mätmetoden som
ställer till det.

Exempel saxat från manualen för lokala REST api:t och som jag fick att
fungera (med tweaks):
-------------------------
icarus75@cirrus:~$ curl -v "http://192.168.255.1:8080/sensor/
c1411c6b4f9910bbbab09f145f8533b9?version=1.0&interval=minute&
unit=watt&callback=realtime"
> GET /sensor/c1411c6b4f9910bbbab09f145f8533b9?version=1.0&interval=
minute&unit=watt&callback=realtime HTTP/1.1
OpenSSL/0.9.8k zlib/1.2.3.3 libidn/1.15
> Host: 192.168.255.1:8080
> Accept: */*

< HTTP/1.1 200 OK
< Connection: close
< Transfer-Encoding: chunked
<
realtime([[1310047446,124],[1310047447,125],[1310047448,125],
[1310047449,125],[1310047450,125],[1310047451,125],[1310047452,125], ...
[1310047501,124],[1310047502,124],[1310047503,124],[1310047504,"nan"],
[1310047505,"nan"]])
--------------------------------

exempel i python som gör jobbet:

---
url =
"http://192.168.0.197:8080/sensor/b62c9cc3a7880d20d3c573d143ab8a0c?version=1.0&interval=minute&unit=watt&callback=realtime"
decoder = json.JSONDecoder()
response = urllib2.urlopen(url).read()
data = decoder.decode(response)
---
Och man får tillbaka en python dictionary med mätvärden indexerat på
timestamp över de sista 60 sekunderna.
Min egen plan är att skapa en daemon som ska köra på en av mina
linuxservrar. Den ska polla Flukso och hämta tillbaka mätvärden samt
lagra dessa. Kör för stunden med rrdtool som databas och det går bra att
skapa detaljerade grafer med de verktyg som följer med där. Väljer att
lägga det på egen burk för att ha bättre kontroll över disklagringen
istället för att meka direkt med Flukson. Har ändå burkar igång så
varför inte.
/ M