Subject: Re: Är det bara jag som... *Politik*

Re: Är det bara jag som... *Politik*

From: Mikko Ojutkangas <mikko.ojutkangas_at_gmail.com>
Date: Fri, 18 Nov 2011 17:50:10 +0100

hej!

Utan att ha hunnit läsa hela tråden, vill jag lägga +1 till att snacka politik på listan. Ska man kanske hjäpa den som tröttnat på detta ältande med att tagga sin kommentar på nåt sätt?

Listan berör ju Fri (enligt FSF) och Öppen (enligt OSI) mjukvara. Enligt http://www.gnu.org/philosophy/open-source-misses-the-point.html :
"Open source is a development methodology; free software is a social movement."

Om det nu är så, är den logiska följden att listans namn antyder att det handlar till hälften om politik, till hälften om teknologi. Sen är ju förstås listan i praktiken vad vi gör den till, oavsett vad semantiken må antyda.

Och en fin grej med FOSS är ju att de två falangerna i praktiken kan samarbeta med koden oavsett världsbild, motivationer och mål.

Men ska vi kanske underlätta för dem som vill filtrera politiken?

/Mikko