Subject: Re: Just the facts please

Re: Just the facts please

From: Anders Wallenquist <anders.wallenquist_at_vertel.se>
Date: Tue, 15 Nov 2011 17:13:39 +0100

2011-11-15 16:51, erik.lonroth_at_gmail.com skrev:

> Jag kan känna samma sak som du skriver. Men en kanske kompletterande
> taktik efter detta borde vara att bjuda in dem till en träff som
> kanske kan hjälpa dem in i framtiden.
>
> Kanske erbjuda oss i foss att få lägga fram en mening i ämnet.
>
> Det vill säga om vi har någon. Annat än i själva sakfrågan, att rms
> blev felciterad. I så fall finns det väl inget att bli upprörd över...

Jag ser två problem, dels deras respektlöshet mot en person som haft
stort inflytande över hur IT ser ut idag, dels deras avgrundsdjupa
okunnighet i ämnet som de så tydligt demonstrerar på detta sätt. Skall
de driva en journalistik som intresserar och fördjupar måste de kunna
sitt ämne. Det blir patetiskt när man ser resultatet och rent otäckt när
det är dessa personer som skall granska exempelvis hur Sverige
implementerar EUs riktlinjer inom offentlig sektor som Stallmans
filosofi bidragit till. Att Beatrice Ask saknar IT-kompetens som hon
demonstrerar i dagens Computer Sweden, kanske till viss del är
förlåtligt, men att Sverige saknar journalister med kompetens att följa
upp det är rent av skrämmande. Dagens Industri kan inte ha reportrar
utan grundläggande kunskaper i ekonomi. IDG borde i alla fall ha någon
reporter med grundläggande kunskap om IT bortom Gates och Jobs att
skicka när Sverige har besök av en legendar.

/Anders W