Subject: Re: RMS-kvällen och pubträff om FOSS i skolan

Re: RMS-kvällen och pubträff om FOSS i skolan

From: Mikko Ojutkangas <mikko.ojutkangas_at_gmail.com>
Date: Wed, 9 Nov 2011 19:50:16 +0100

On Wednesday 09 November 2011 17.09.46 Paul Cohen wrote:
> Hej!
>
> [...]
>
> Jag tycker det vore trevligt att träffa folk här på listan som just är
> intresserade av att påverka skolorna! Jag skulle gärna disuktera hur
> och vad vi kan göra konkret för att bearbeta och upplysa om betydelsen
> av fri (och även öppen) källkod i skolorna!

Absolut!

Förutom fördelarna med att slippa låta "knarklangarna" (som RMS så subtilt
liknade dem vid) billigt eller till och med gratis erbjuda sin första fix av
knark som förslavar och spionerar och förhindrar informationsutbyte, tror jag
bestämt att GNU/Linux tekniskt och ekonomiskt är bättre lämpat än proprietära
system för generellt datoranvändande i skolan.

Men det kan finnas proprietära applikationer som ändå är "must have" för
barnets bästa.

Om det är så att inga fria alternativ finns till nåt program som till rimlig
kostnad kan hjälpa en elev i svårigheter, anser jag att det bör användas även
om det är proprietärt och bara skulle kunna köras i Windows.

http://www.ungkompensation.se/ har det sammanställts en lista på program
som kan användas som specialpedagogiska hjälpmedel.

Exempelvis "Stava Rex", http://www.oribi.se/produkter/stava-rex-mer-info/
tycks användas en del för att hjälpa elever med dyslexi. Det uppges finnas för
"PC och Mac" och funka med MS Office och Open Office.

Det skulle behöva kartläggas vilka proprietära special(pedagogik)program som
vanligen (och med goda resultat) används i skolans värld och undersöka om de
kan klonas eller fås till GNU/Linux (eventuellt med hjälp av wine).

> Jag föreslår ett av följande datum:
>
> 1. Onsdag 23 November 20:00 - 22:00
> 2. Måndag 28 November 20:00 - 22:00
> 3. Onsdag 30 November 20:00 - 22:00
>
> Plats: Café, pub eller restaurang i området Mariatorget - Södra
> Station på Södermalm.
>
> Kontakta gärna mig och säg vilket datum som passar bäst om ni är
> intresserade!

Hoppas jag kan komma, men vet ännu varken om eller när i såfall.

> /Paul
/mikko