Subject: Re: MySql och GPL

Re: MySql och GPL

From: Magnus Hagander <magnus_at_hagander.net>
Date: Thu, 3 Nov 2011 09:14:15 +0100

On Nov 3, 2011 9:05 AM, "Björn Stenberg" <bjorn_at_haxx.se> wrote:

> "Derivative works" är per definition verk som omfattar delar av den
licensierade produkten. Ett program som bara öppnar en socket mot en server
är aldrig ett "derivative work" av servern.

Jag håller med dig. Det gör mig de flesta andra också. Oracle sales would
beg to differ....

De lite mer pålästa av dem brukar gärna dra en analogi med att linux krävde
en exception till gpl för att man skulle kunna köra icke-gpl på den. Och
det är det väl också många am ifrågasätter :)

Men som sagt är jag övertygad om att det inte är något problem i
verkligheten utanför säljarens drömvärld om man bara använder mysql över
nätet.

/Magnus