Subject: Re: MySql och GPL

Re: MySql och GPL

From: Magnus Hagander <magnus_at_hagander.net>
Date: Wed, 2 Nov 2011 23:08:32 +0100

2011/11/2 Jan Ainali <ainali.jan_at_gmail.com>:
> Hej!
> Fick en fråga som jag inte kunde svara direkt på, men som jag gissar att jag
> kan få hjälp med härifrån. Om man utvecklar en programvara och för att
> hantera data använder sig av MySQL som databas, vad gäller då för möjliga
> licensieringar av programvaran? Och spelar det någon roll om programvaran är
> kommersiell eller inte?

Det beror helt på vad det är för typ av applikation
(clientside/serverside t.ex.), vilka libraries som används osv. Men
det kan definitivt spela roll om den är komersiell eller inte,
beroende på hur den ser ut.

Och för att göra saken ännu krångligare så gäller olika regler
beroende på vem du frågar - alla håller t.ex. inte med om
upphovsmännens tolkning av GPL... Men om din app är GPL, så är det
inga problem alls någonstans, vad jag vet.

Vill du vara säker på saken, så bör du nog ställa frågan direkt till Oracle.

Alternativt titta på någon av de forks som finns som specifikt
försöker unkomma denna typ av problem...

--
 Magnus Hagander
 Me: http://www.hagander.net/