Subject: Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

Re: Fri programvara i Stockholmsskolor

From: Edward Tjörnhammar <e_at_cube2.se>
Date: Fri, 14 Oct 2011 23:27:18 +0200

2011/10/14 Paul Cohen <paco_at_seibostudios.se>:
> [...]
>
> Jag har också förstått att man fattat ett beslut i Stockholms stad om
> att ha Microsoft som "plattform" och Volvo IT som huvudleverantör av
> drift. Jag har lite insikt i det och jag har redan en del
> roliga/sorgliga historer om det. Jag trodde dock att i
> utbildningssituationer i skolan med skolbarn iblandade att man hade
> lite mer koll på läget, och kunde ha vett att använda fri programvara.
> Men som Erik Lönroth sagt; det är problem nere på tjänstemannanivå,
> inte bara på politisk nivå. Och där är inte kunskaperna om IT
> speciellt djupa. Och jag menar då mer socialt än tekniskt.

Mjo, jag är med på det resonemanget. Det går ju dock att lyfta frågan
politiskt, ex. att motionera om att licens- och inköpskostnad för
mjukvara inte får subventioneras av skattemedel inom offentlig
förvaltning. I min vilda värld av vanföreställningar skulle en sådan
lag skapa tillräckliga incitament för användandet av överlägsen(=fri)
mjukvara både inom skola och på andra statliga myndigheter.

Edward Tjörnhammar
+46703784224 | http://edwtjo.me