Subject: Re: Piratpartiet formulerar ny politik

Re: Piratpartiet formulerar ny politik

From: Jeremiah C. Foster <jeremiah_at_jeremiahfoster.com>
Date: Sat, 20 Aug 2011 15:02:52 +0200

On Aug 20, 2011, at 24:06, Ulrich Wisser wrote:

> Hej,
>
> patent är en ända träsk. Utan skydd har småföretag ingen chans mot större företag. Att deras innovatione inte blir kopierade beror bara på att dem andra vet att det finns ett riskkapital företag bakom patentet som bara vänta på att extraherar pengar från dem genom domstolar. I detta fall skyddar patent dem små företag.

Men det är ofta inte hur det fungerar tyvärr. Istället det är billigare och lättare att bara betala än ta strid. Titta på HTC och Microsofts Android skatt. Om HTC måste betala tänka vad ska händer till The Astonishing Tribe i sverige om Microsoft vänder mot de.

> Men vi alla ser ju också hur patent stryper innovation på många områden. Särskilt när patent ingår i standards som alla måste följer.

Precis.

> Det som ni beskriver i dokumentet är en vision som skulle bara fungerar om Sverige lämna Wipo och detta är inte särskilt sanolikt.

Nej, det är det inte sannolikt. Men det är en bra ide ändå. Wipro är hur de stora länder i väst kränker länder i Afrika till exempel och tvinga de att går med olämpligt policy.

> Patent är nstan omöjligt att ändra.

Jag faktiskt hoppas det är inte sant. Och det se lite ljus ut i vissa område, framförallt i USA var vissa federala domstol börja stå emot vaga patent. Vi har en chans har i sverige att göra samma sak.

> Det är för många som tjäna pengar på det.

Det är faktiskt ganska få. Det är en myt att lilla uppfinnare tjäna pengar på patent. Ta forskare i graphene till exempel, nobel pristagare dessutom;

'We considered patenting; we prepared a patent and it was nearly filed. Then I had an interaction with a big, multinational electronics company. I approached a guy at a conference and said, "We've got this patent coming up, would you be interested in sponsoring it over the years?" It's quite expensive to keep a patent alive for 20 years. The guy told me, "We are looking at graphene, and it might have a future in the long term. If after ten years we find it's really as good as it promises, we will put a hundred patent lawyers on it to write a hundred patents a day, and you will spend the rest of your life, and the gross domestic product of your little island, suing us." That's a direct quote.'"

Där ser man. Du har ingen chans att tjäna pengar om du är en småföretag och har en uppfinning, de stora ska tar sitt.

> Men runt omkring kan mycke göras som gör patent mindre viktig.
>
> - Verkar för att alla standards inom IEEE,ISO,ETSI, ... *bara* bygger på ikke patenterad teknik

Bra förslag!

> - Jobba på en GPL patent lösning, patent går att använda kostnadsfri men då blir dina patent "smittad"

Annan bra förslag! Riktigt bra!

> Bara för att det nämdes förut:
> Svenska universitäter äger idag väl i princip alla immateriella rätter som deras anställda producear, men i dem flesta fall bryr dem sig inte tillräklig och tillåter enskilda att tar patent själv
> - Låt universitäter patentera och skydda altt deras forskare gör.
> - Antigen licenserar man patent till tredje part (som kanske var involverad i framtagning)
> - eller så använder man den ovan nämde GPL patent lösning
> Antingen tjäner universitäter mer pengar eller deras forskning blir tillgänglig för alla.
>
> Bara några tankar som slåg mig.

Jar håller med.

Regards,

Jeremiah