Subject: Re: Piratpartiet formulerar ny politik

Re: Piratpartiet formulerar ny politik

From: Sima Baymani <sima_at_kth.se>
Date: Sat, 20 Aug 2011 08:50:30 +0200

patent är en ända träsk. Utan skydd har småföretag ingen chans mot större
> företag. Att deras innovatione inte blir kopierade beror bara på att dem
> andra vet att det finns ett riskkapital företag bakom patentet som bara
> vänta på att extraherar pengar från dem genom domstolar. I detta fall
> skyddar patent dem små företag.

Skulle vilja säga att i en del (många, fler än man tror?) fall spelar det
faktiskt ingen roll om det mindre företaget faktiskt har patent eller ej.
Stora bolag stämmer för att behålla marknadsandelar. Senast igår hörde jag
om ett sådant fall, där ett stort bolag stämde ett mindre bolag, för att det
mindre bolaget var innovativt och det stora kände sig hotat. Patentet
skyddade inte det mindre bolaget, det gjorde istället ett annat stort bolag
som köpte upp dem när de var nära konkurs. Det andra stora bolaget stämde
det första stora bolaget tillbaka, osv. Känns det igen?

Jag tror det är saker man får räkna med i dessa tider. Innovation, javisst.
Men tro inte att patenten räcker för att skydda och främja, du ska ha kraft
att "enforce" ditt patent. Det måste till andra grepp, nya grepp. Patenten
är från en annan tid, då annan praxis gällde. Jag tror att systemet måste
moderniseras för att passa dagens samhälle.

-Sima