Subject: Re: Piratpartiet formulerar ny politik

Re: Piratpartiet formulerar ny politik

From: Anders Sundman <anders_at_4zm.org>
Date: Thu, 18 Aug 2011 10:42:19 +0200

Hej!

On Thu, 18 Aug 2011 09:11:39 +0200, Erik Lönroth <erik.lonroth_at_gmail.com>
wrote:
> Men det jag vill ha är gärna "sakfrågor" med anslutning till
> detta även om jag är intresserad i stort.

Här är några konkreta idéer:

1. Lätt & Gratis: Se till att alla svenska myndigheter slutar upp med att
ensidigt göra reklam för icke-fri pdf-mjukvara.

Se FSFs kampanj:
https://fsfe.org/campaigns/pdfreaders/pdfreaders.en.html

Lista på ett axplock av svenska myndigheter:
https://fsfe.org/campaigns/pdfreaders/buglist.en.html#SE

Speciellt knäppt är det att Konkurensverket på sin hemsida gör reklam för
Acrobat Reader:
http://www.konkurrensverket.se/t/IFramePage____1500.aspx

Jag skulle rekommendera en länk till http://pdfreaders.org/ istället.

2. Halvsvårt & Billigt: Tillägg till läroplanen för grundskolan.

Alla elever skall ha tillgång till datorer och de skall ha använt sig av
åtminstone ett fritt operativsystem någon gång under utbildningen. Erbjud
fortbildning för lärare.

Att skriva ett skolarbete i OpenOffice på en Ubuntuburk när man är 12
skulle säkert avdramatisera hela Linux-användandet för många.

3. Halvsvårt & Billigt: Gör fri/icke-fri mjukvara något man måste ta
hänsyn till vid alla offentliga upphandlingar av IT och om möjligt välja
fri mjukvara.

Gör även öppenhet som kriterium vid infrastrukturinvesteringar /
försäljning. Jag tänker ex. på att PTS kan ställa krav på köpare av
frekvensband att använda öppna standarder.

4. Svårt & Dyrt: Inför skattelättnad, "skrotningspremie" eller
"omställningsbidrag" för företag som väljer att licensiera om sin mjukvara
till någon OSI godkänd licens. Det samma skulle kunna gälla för företag som
inför stöd för öppna standarder i sina program.

5. Halvsvårt & Halvdyrt: Migrera alla statliga databaser, server-OS, web
applikationer, etc. för känslig information till open source alternativ av
säkerhetspolitiska skäl.

Många länders säkerhetstjänster sitter troligen på 0-days eller rent av
bakdörrar i closed source-mjukvara. Det finns ingen chans för Sverige att
upptäcka eller åtgärda sådana säkerhetsproblem. Det är inte heller orimligt
att tänka sig att några stora nyhetskoncerner, organiserade brottslingar,
multinationella företag sitter på 0-days och använder dem mot statliga mål
i Sverige för att få tag på information.

// Anders