Subject: Re: Idéer inför nästa träff

Re: Idéer inför nästa träff

From: martin <martin_at_dagobah-system.se>
Date: Tue, 12 Apr 2011 21:13:56 +0200

On 03/29/2011 02:05 PM, Claes Jakobsson wrote:
> Hej foss:are!
>
> Inför nästa möte som förhoppningsvis blir någon gång i mitten på Maj hade vi tänkt följande för att få lite variation och förnyelse.
>
> 1) Gästföreläsare
>
> Vi skulle vilja bjuda hit någon extern föreläsare med anknytning till FOSS. Det kan vara t.ex. någon känd kernel-hacker, foss-advocate eller annat. Då resurserna är tämligen begränsade så är RMS, Linus T., ESR inte direkt några alternativ. Om ni har förslag på lämpliga personer så låt oss veta. Det rimligaste ur ekonomisk synvinkel är någon bosatt i Europa.

Ja ha ja ... jag är inte så duktig på just namn och sånt men om det är
helt slut på erat lager så hade jag en lärare som heter Jotein andersen
:) fråga han vettja.

Något som jag just nu har intresserat mig för är virtualisering och
häftiga cluster lösningar av olika slag och där skulle det kunna vara
häftigt med både folk från kvm och xen exempel på en kille som jag
fastnade totalt för var Guido från ganeti .. kanske också open-nebula
kan vara roligt dock har jag inget namn där..

Adam Dunkels har många fingrar med i spelet runt contiki och uIP om jag
inte minns fel kanske till och med hänger runt i sverige :P

Andra prylar som jag själv också skulle älska är lite pressentationer å
demos från kerrighed och kanske extreemOs men där har jag ingen vidare
koll på några namn

(Amoeba cluster men det är kanske dött nu för tiden iof)

eller varför inte någon från puppet labs ...

Anars finns alltid alternativen att grotta fram gammla gubbar ute från
landet och hoppas på de bästa ... för sånna finns de gott om :)

> 2) Lightning talks
>
> Något som blivit populärt är så kallade lightning talks (Ignite är liknande). Det är korta (max 5 min) presentationer om mer eller mindre vad som helst. Det kan vara något projekt ni är involverade i och vill prata om, hur ni löste ett problem med öppen programvara, varför vim är bättre än emacs osv. Lightning talks är ett utmärkt sätt att få in nya föreläsare men som kanske inte har material för ett längre.
Ja de tycker jag .... kan någon förklara varför vim skulle vara bättre
än emacs ...?