Subject: Google Summer of Code 2011

Google Summer of Code 2011

From: Daniel Stenberg <daniel_at_haxx.se>
Date: Fri, 18 Mar 2011 22:09:08 +0100 (CET)

Hejsan

Google sponsrar varje år ett par tusen studenter att få hacka open source en
sommar. De kallar sitt program för Google Summer of Code. Se
http://www.google-melange.com/

Lite kortfattat: det går till så att open source-organisationer anmäler sitt
intresse att vara mentorer för studenter, och sedan kan studenter ansöka om
att hacka på grejor hos de projekt/organisationer som Google accepterat. I
slutändan får varje projekt ett antal studenter som Google betalar.

Jag vill här och nu säga att det kommer finnas flera organisationer med även
2011 där en eller flera representater och potentiella mentorer finns med i
foss-sthlm och jag är säker på att vi alla kan hjälpa till att dirigera ifall
det finns studenter som vill delta i gsoc men är osäker på var eller hur, och
det finns alltså möjlighet att få svensktalande mentorer.

Personer på listan som är med i projekt som accepterats till gsoc 2011 får
gärna nämna det, då jag tror det kan underlätta för potentiella studenter.

Personligen är jag involverad i Rockbox (www.rockbox.org) som i år är med för
femte året...

Samtliga projekt som accepterats i år hittar man här:

http://www.google-melange.com/gsoc/program/accepted_orgs/google/gsoc2011

--
  / daniel.haxx.se