Subject: Bryssel/lobbying. var Re: Programmet för #5

Bryssel/lobbying. var Re: Programmet för #5

From: Jonas Bosson <jonas_at_illuminet.se>
Date: Fri, 04 Feb 2011 08:56:12 +0100

On 02/02/2011 10:46 PM, Daniel Stenberg wrote:
> Åh justja, och det är ju FOSDEM i helgen så jag gissar att vi kanske ses några
> av oss i Bryssel. Jag håller en dragning där och jag vet att en del andra från
> vårt gäng finns representerade också.

Ifall ni träffar politiker så finns det en viktig sak att prata om när det
gäller våra möjligheter att publicera öppen kod och öppna standarder.

I kommande session, snart, röstar EU-parlamentet om EU-patentet som är ett nytt
EU-omfattande patent.
Tyvärr så föreslår man att dessa ska delas ut av EPO som är den mellanstatliga
organisation som gett oss mjukvarupatent mot sina egna regler. Problemet är just
att de är svåra att styra över eller ändra rikning på och struntar i att
datorprogram inte är patenterbara i deras reglering (EPC). Dessutom ligger de
utanför EU så det går inte att bestrida ett patent i t.ex. EU-domstolen (det går
däremot med t.ex. varumärken).

Här är en bra introduktion till hur de som vill ha mjukvarupatent argumenterar:

http://www.visaepatentes.com/2011/02/anti-patent-campaigners-of-ffii-suggest.html

Annars finns mer här:
http://press.ffii.org/Press%20releases/Open%20Letter%20to%20MEPs%20on%20Unitary%20Patent%20as%20Enhanced%20Cooperation

http://wiki.ffii.org/EplaEn