Subject: Re: Möte #5 - vad ska det bli då?

Re: Möte #5 - vad ska det bli då?

From: Arvid Fahlström Myrman <larvid_at_gmail.com>
Date: Tue, 7 Dec 2010 20:38:49 +0100

2010/12/7 Daniel Stenberg <daniel_at_haxx.se>

> Hejsan
>
> Datum: 15:e februari 2011
> Tid: 16:00 - 20:00
> Var: DSV i Kista

Awesome! Count me in!

> Frågor:
>
> A) Vad kan och vill du snacka om där?

Jag har funderat på att snacka om Arch Linux' pakethanteringssystem (med
fokus på att skapa paket) någon gång, dock antagligen inte tills möte #5,
men vi får se vad jag känner för och hurvida det behövs mer folk. Sen kan
jag en del om Mercurial (hg) också, vilket är versionshanteringssystemet som
bl a Firefox använder, om det är intressant.

> B) Hur tänker du nå ut till någon utanför vår mailinglista och berätta om
> evenemaget? Hur bör vi göra för att locka in nytt blod till vår community
> och mailinglista?

Jag har väl inte direkt några kontakter själv, men rent generellt så är det
väl viktigt att försöka sprida ordet via nätet på t.ex Twitter, och att visa
någon typ av närvaro på andra svenska open source-relaterade evenemang, jag
har ingen aning om hur bra vi är på den punkten. Men vi har väl inte ens ett
twitterkonto för foss-sthlm? Har vi någon Facebooksida eller liknande?

C) Vad kan vi göra för att öka diversifieringen (kön, hudfärg, religion,
> ålder, sexuell läggning, etc) i publiken och bland talarna?

Nå, nu får man tänka på att foss-sthlm framförallt (åtminstone om man tänker
på de typen av ämnen som tas upp) riktar sig till folk som redan kan en del
om open source, eller åtminstone har ett starkt intresse för det eller
teknologi i allmänhet. Och den publiken är i sig inte nödvändigtvis
speciellt varierande, läs t.ex
http://blog.jolieodell.com/2010/09/07/women-in-tech/ som tar upp en del av
det ämnet.

Men bortsett från ovanstående så gäller det väl helt enkelt att göra som
punkten innan, fast via mer riktade kanaler. Vi har ju redan haft kontakt
med t.ex en eller ett par kvinnliga open source-grupper, och det är väl helt
enkelt att fortsätta i samma bana, fast med ännu fler målgrupper och mer
aktivt.