Subject: Re: LWN: The dark side of open source conferences

Re: LWN: The dark side of open source conferences

From: Andreas Hedström <ahedstrom_at_gmail.com>
Date: Tue, 7 Dec 2010 01:30:32 +0100

Efter en tids länksurfande fastnade jag för följande citat som jag
tycker är tänkvärt:

"I think the reason why people generally flip out when called on their
racist behavior is because a) they didn't
INTEND to be racist and b) they AREN'T racist, so clearly c) nothing
they do could possibly be racist!"

Personligen tycker jag alltid att a och b stämmer, men reflekterar
sällan över c då jag tycker att det ligger lite i mottagarens uppgift
att inte dra värsta tänkbara slutsats. Men visst, alla är vi olika så
kanske en bra utgångspunkt vid samtal med någon (eller en hel drös med
några) man inte känner är att inte använda allt för färgstarka
formuleringar som är öppna för alternativa tolkningar. Dvs, läs igenom
en gång själv fast inte som dig själv (rätt svårt, men går att öva
på).

// Adde