Subject: Re: CS: Inget intresse för Linux på kontorsdatorn

Re: CS: Inget intresse för Linux på kontorsdatorn

From: Daniel Stenberg <daniel_at_haxx.se>
Date: Wed, 20 Oct 2010 13:41:56 +0200 (CEST)

On Wed, 20 Oct 2010, Jostein Chr. Andersen wrote:

> Jag tror helt enkelt att saknaden (om den finns) av "Linux på kontorsdatorn"
> beror på att världen i sin almenhet inte är medveten om att det finns
> alternativ. "Open Source-branschen" själv ger inget signal om det om man ser
> från kundens (användarens) sida.

Jag håller med. Men vi i "Open Source-branschen" har ju heller inget monetärt
incitament att försöka prångla på våra lösningar på andra. Vad spelar det mig
för roll om folk på mitt jobb använder Linux eller inte på "skrivbordet"? Jag
blir inte mycket lyckligare (på kort eller ens medellång tid) utan riskerar
med stor sannolikhet istället mest bara att bli "support" för en binge folk
som ställer uppstudsiga frågor när grejer inte funkar exakt som de gjorde på
[proroprietärt system].

De som har ett incitament för att driva på konvertingar av detta slaget är de
som säljer något för att tjäna pengar på konverertingar. De som säljer kurser
eller någon typ av office-support. Vad jag vet har vi inte så många såna
bolag.

Eller helt enkelt från användar-sidan, att de som köper in OS och office-
paket tröttnar på att bli skinnade. Tyvärr tror jag att det är en väldigt
långsam process som bromsas väldigt mycket av de stora kommersiella bolagen
som står bakom de proprietära lösningarna där det ju finns väldigt mycket
pengar involverat. Och folk som redan är inkörda på MS-grejor och inte vill
byta.

Linux har redan en brutal marknadsandel inom ALLT som inte är "skrivbordet".
Telefoner, servrar, superdatorer, inbyggda grunkor, settopboxar, routrar,
mediaspelare och massor med annat. I dagens Sverige så finns det nog i det
närmaste redan minst en Linux-installation i närheten av varje invånare, bara
att de flesta är totalt omedvetna om det. Och jag ser ingen minskning av Linux
även framöver.

Dessutom: IDG är en helt bedrövlig inrättning som vi mår bättre av att
ignorera. Att de skriver strunt hör ju mer till vanligheten än tvärtom så
detta är ju inte direkt en överraskning. "Hoppet står till Android" i en
artikel om Linux på skrivbordet är ju så fånigt att jag inte vet vad jag ska
säga.

--
  / daniel.haxx.se