Subject: Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

From: Erik Lönroth <erik.lonroth_at_gmail.com>
Date: Fri, 24 Sep 2010 20:30:57 +0200

Det är rätt enkelt.

Ska vi sitta och hitta på pseudo-regler på en FOSS lista så åker i
alla fall mitt spammfilter upp direkt eller så unsbscribar jag väl i
någon typ av tristess. Vem fan orkar lyssna på lite random smalltalk
inlägg som i alla fall jag inte fattar ett skit av. Inget emot
small-talk, men jag är helt enkelt inte intresserad av just den
tråden. Men det finns andra, som den här till exempel som intresserar
mig.

Personligen tycker jag att det skulle vara både fattigt och tråkigt om
inte både teknikfrågor i kombination med politik kan blossa upp, eller
vad folk känner kan lyftas. Däremot så orkar jag inte med reklam. DET
får jag drivor av överallt annars - i kvadrat.

Teknik blir ibland politik (det finns massor av bevis: t.ex.
Atombombens roll under kalla kriget, Google i Kina, Open Source inom
offentlig förvaltning etc.)

Politik däremot blir dessvärre sällan teknik förutom i andra led och i
fallet open source - mer specifikt - i någon typ av publik licens,
exampelvis GPL.

Det råder dock inget tvivel om att Stallman forumulerade GPL(v3) med
klart "icke-tekniska" aspekter i åtanke, vilket man nog får säga haft
en ENORM påverkan på teknikområdet.

"Version 3 accounts for changes in software's legal and technical
environment, and thwarts new techniques which have been devised to
take those freedoms away from software users."

Min poäng är alltså att om man tänker begränsa sig till rent tekniska
aspekter på en FOSS-lista, så kan jag tippsa om att i #parted så
pratar man enbart om partitionstabeller och de diskussionerna är
väldigt intressanta om man gillar partitioneringstabeller per se.

På IRC kanalen har det hänt att det blivit lite hett med politiken
ibland, och tro fan att de diskussionerna är jävligt intressanta att
följa och de har ofta en anknytning till FOSS.

/Erik