Subject: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

From: Andreas Hedström <ahedstrom_at_gmail.com>
Date: Tue, 31 Aug 2010 09:23:10 +0200

(Med risk för att starta ytterligare en lång och "tråkig" tråd, men de
som inte är ett dugg intresserade kan ju enkelt filtrera bort på
topic)

Inte helt otippat är "vi" (dvs alla vi som finns på listan) en rätt
spretig grupp - många med starka viljor.
Det visste jag redan innan gårdagens diskussion blossade upp, som jag
tycker väckte en del intressanta frågor - även om en del hakade upp
sig på detaljer.
Några frångick god samtalston, andra blev upprörda över att så gjordes.
Vi är en del av samhället, varför skulle inte samhällets problem även
finnas hos oss? Att tro något anant är otroligt naivt.
Det är också rätt naturligt att vi har olika syften med att "hänga på
listan", olika ambitionsnivå och olika intressen, olika utgångspunkter
och infallsvinklar.

Som jag skrev tidigare är det ju mångfalden som gör det hela roligt
och intressant.

Daniel har varit smart som inte tagit på sig kaptensmössan och styrt
vår skuta - varför skulle han det? Han är ju faktiskt bara "en av
oss", med enda skillnad att utan honom skulle vi inte ha den här
listan.

Vad man däremot kan fråga sig själv är vem listan är till för och
vilket syfte den ska fylla.
Och hur är detta relevant? Jo, för att förra tråden innehöll argument
i stil med "vi måste..." som uppenbarligen inte alla kunde identifiera
sig med. Att argumentera i termer av vad man får och inte får kommer
oundvikligen resultera i en lista som inkluderar vissa på bekostnad av
andra (åt godtyckligt håll, märk väl), och det vinner ingen på. Jag
tror alla vill ha en så stor lista som möjligt med så mycket gemensamt
innehåll som det bara går.

Gemensamt för alla är förhoppningsvis att man är intresserad av (eller
kanske nyfiken på) FOSS.
Personligen tycker jag listans innehåll endast ska handla om teknik
och inte om politik. Jag ser inte listans roll som ett steg i att
reformera hela samhället, utan som en spridningsplats för allt som har
med FOSS att göra (ur ett tekniskt perspektiv alltså, även om FOSS
definitivt kan vidgas till att innefatta även samhällsstrukturella
problem).
Jag tror att om vi lyckas hålla god ton, tillämpar "sunt förnuft",
kanske läser igenom det som postas innan det postas och håller oss
till en ren teknisk diskussion så blir det inte några problem på
listan framgent.

Några citat från vår hemsida:
- "Vi är folk intresserade av FOSS i Stockholms-området"
- "Vi ser gärna att vi får så många olika projekt och grupperingar
representerade och intresserade!"
- "Vi är öppna och intresserade av FOSS från alla håll."

Så naturligtvis ska vi vara öppna och inte agera förtryckande, är inte
det rätt självklart? Vem skriver inte upp på det?

I övrigt håller jag helt med Björns senaste inlägg i etostråden - det
åligger även läsare att tillämpa sunt förnuft.

// Adde