Subject: Re: Political correctness in FOSS

Re: Political correctness in FOSS

From: Andreas Hedström <ahedstrom_at_gmail.com>
Date: Mon, 30 Aug 2010 15:08:18 +0200

> While it is unlikely that the use of english here actually is a problem, it
> does illustrate the point that too much political correctness can lead to
> absurd situations (i.e., we are swedes, so why suddenly speak english
> here?).

A good point, så jag som startade tråden får väl motivera det med att
de första två inläggen gjordes på engelska (i en annan tråd) och det
följde därför logiskt att svara på engelska.
Jag hade kunnat starta tråden på svenska, men var lat och orkade inte
skriva om det jag redan skrivit då jag insåg att hela ämnet hörde
hemma i en egen tråd.

För att avvika från ämnet kan det vara intressant att veta hur många
som inte förstår svenska och därför föredrar att engelska används.
Verkar onekligen konstigt att joina en svensk lista då, men helt OK om
man helre svarar på det språk man känner mest tillförlit till - ett
gott exempel på hur vi inte utesluter någon.

I övrigt struntar jag blankt i vad det är för kön, läggning,
etnicitet, etc, som sitter bakom tangentbordet på ett inlägg eller i
en chat - det är ju innehållet i det som den individen presenterar som
är intressant och som ska kritiseras. Folk som har problem med
etikettregler (eller avsaknad av dessa, och nu generaliserar jag
grovt!) är de som inte kan skilja på kritik av sak och kritik av
person. Jag hyser t.ex. inget agg mot Per även om jag inte håller med
honom 100% i den här frågan.

/A