Subject: Re: Re: Smalltalk vs SIMULA

Re: Re: Smalltalk vs SIMULA

From: <bjorn.eiderback_at_gmail.com>
Date: Mon, 24 May 2010 14:54:20 +0000

Jag har hört både Kristen och Bjarne vid flera tillfällen. Kristen och
Bjarne första gången 1987, har jag för mig (möjligen hörde jag Kristen
första gången 1986), och kan bekräfta att Bjarne hade Simula som förebild.
Bjarne hade använt Simula och ville kombinera C och Simula.
Enligt Kristen så sådde han och Olle-Johan Dahl OO-programmering redan på
50-talet. Se tex
http://heim.ifi.uio.no/~kristen/FORSKNINGSDOK_MAPPE/F_OO_start.html.

/Björn