Subject: Re: nummer två - vad vill du höra då?

Re: nummer två - vad vill du höra då?

From: Göran Krampe <goran.krampe_at_msc.se>
Date: Thu, 04 Mar 2010 21:12:03 +0100

Hej allihop!

Daniel Stenberg wrote:
> Hejsan alla!
>
> Siktet är nu inställt på ett foss-sthlm #2 den 19:e maj. Samma lokal som
> förra gången är "prelbokad".

Låter bra!

> Läge att börja fundera på vad vi vill höra eller göra nästa gång, helt
> enkelt!
>
> Som jag ser det finns det några olika huvudspår att välja på, med
> respektive subalternativ:
>
> 1 - ett liknande möte som #1 med N stycken föredrag. Vilka föredrag
> tycker ni
> skulle göra ett bra möte #2? Eller vilka föredrag skulle du villa HÅLLA
> nästa gång?

Personligen skulle jag nog gilla 3 timmar eller kanske 4 med en lite
längre mingelpaus. Nästa gång tror jag också att aningens längre (och
därmed aningens färre) dragningar kan vara smart.

Ett annat "format" som är riktigt trevligt är ju när man helt enkelt
smackar upp ett gäng bord, en drös med eluttag, fri wifi till nätet och
helt enkelt slår sig ner med avsikten att visa något, sitta och hacka
tillsammans typ. Låter ju såklart galet improvisatoriskt men brukar
funka! :) Man kan också ha en eller två projektorer riggade för små
"minivisningar".

Med samma uppslutning som förra gången behövs det dock många bord och
stolar - tror inte det lirar i en hörsal eftersom det är bökigt att
"traska omkring" och man kan inte lätt slå sig ner bredvid någon etc.

Denna spontana "del" tycker jag brukar vara det mest stimulerande på
alla utvecklarkonferenser jag besökt.

> [...]
> B) pengar och foss - hur tjäna pengar, hur köpa foss-tjänster, hur
> pengar
> och foss-bidragande kan fungera tillsammans (eller inte). Hur funkar
> pengar för olika licenser eller projekt?
> C) licenser. Vilka licenser används till vad? Vad är skillanden på dem
> enligt vem? Varför ska du/vi/ni välja licens X (eller inte). License
> violations - hur hittar man och vad gör man? Juridik?
> D) säkerhet. hur gör man säker foss. Hur hittar man osäker foss? Hur
> hanterar du rappoerterade säkerhetsproblem i ditt projekt?

Det finns ju en rad tekniska teman också - tex "Programspråk",
"Webbutveckling", "Linux-distributioner", "Virtualisering" yaddayadda.

> 3 - "kändis"-föredrag. Givet att vi får sponsorer, så kan vi ju faktiskt
> bjuda
> in någon person (betald resa plus uppehälla) som kan gästföreläsa.
> Det kan
> nog inte vara en super-star som Stallman eller Torvalds, men det kanske
> finns andra att fundera över?

Jag kan tänka mig flera namn, men då behövs det kanske "mer" än bara en
3-timmars session en kväll. För att någon skall orka åka tåg/flyg till
Stockholm menar jag. Och tillställningen bör då antagligen ha ett tema
runt den personens område.

mvh Göran