Subject: Re: Fler projekt och föredrag!

Re: Fler projekt och föredrag!

From: Karl-König Königsson <karl-konig.konigsson_at_ddp.se>
Date: Wed, 3 Mar 2010 10:52:18 +0100

11 jan 2010 kl. 10.26 skrev Daniel Stenberg:

> Vi är ju nästan 110 personer på listan nu och jag vill bara påminna och informera nytillkomna medlemmar att vi GÄRNA tar emot info om dels vilka foss-projekt som ni jobbar/deltar i samt ämnen och förslag på föredrag som ni kan hålla och föredrag som ni vill lyssna på!
>
> Introduktionerna som postades ett tag i början var ju hur kul som helst att läsa också, de gör att ju att man "lära känna" varandra litegrann.

Jag har lurkat ett tag men tänkte att det var läge att presentera mig: Jag heter Karl-König Königsson och har hållit på med FOSS sedan 80-talet då jag höll i en news-server på universitetet. Jag fortsatte i början av 90-talet med att bland annat bidra till en newsläsare som hette "tin". Jag hoppade på Linux så fort det dök upp, i mitt fall runt -93 och kernel-version 0.98, och sedan har det fortsatt av bara farten.

Jag har jobbat med CM-system och versionshantering en hel del och byggde till exempel ett komplett CM-system åt Posten som var helt FOSS-baserat, ett system som jag även har presenterat på en konferens om OpenSource som Dataföreningen höll i (måste ha varit 2003/2004). Jag följer med i utvecklingen så gott jag kan och missar sällan en chans att belysa FOSS-alternativ när tillfälle ges, i synnerhet när lösningarna ges av "hjärntvättade" One Stop Shop-förespråkare (en typ som jag tror att ni alla väl känner till).

Som kanske framgår är jag av naturen en pragmatiker som anser att man skall välja verktyg efter meriter och inte efter politisk åskådning. Följaktligen ser jag gärna lösningar med blandade tekniker, där syftet skall vara att leverera en funktionalitet som skall vara kostnadseffektiv, underhållbar och välintegrerad och där ser jag ofta att COTS och FOSS kan gå hand i hand. För att använda Deng Xiao Pings ord: "I don't care if it's a white cat or a black cat. It's a good cat so long as it catches mice.".

För ett år sedan tog jag fram ett föredrag som handar om OpenSource som affärsidé där jag vänder mig till dem som funderar över om OpenSource kan vara en väg att gå för ett företag, vad det innebär och vad det kan ha för konsekvenser. Föredraget fick god respons och är ett, som jag ser det, ständigt aktuellt ämne och jag håller det gärna i den här konstellationen om intresse finns.

Hälsningar

        Karl-König Königsson
        Donald Davies & Partners