Subject: Re: Kvinnor inom open-source. Var: Re: Presentation av Mem

Re: Kvinnor inom open-source. Var: Re: Presentation av Mem

From: Daniel Kuehn <enhaisa_at_gmail.com>
Date: Wed, 6 Jan 2010 13:36:58 +0100

2010/1/6 Claes Jakobsson <claes_at_versed.se>

> Tjo,
>
> När vi är inne på ämnet så tycker jag följande presentation är rätt
> intressant:
>

> http://www.slideshare.net/Skud/standing-out-in-the-crowd-women-in-open-source
>
> Tyvärr saknas det kvinnor inom open-source och programmering i allmänhet
> vilket gör det väldigt grabbigt =( vilket en rätt nyligen presentation på en
> ruby-konferens orsakade väldigt mycket skriverier
>
> När jag kolla mina changelogs på patchar jag fått så är det i praktiken 0%
> från kvinnor.
>
> /Claes

Det är väl igentligen inte bara inom Free and open sourche communityn som
det saknas kvinnor, det är väl allmänt inom IT sektorn som de finns väldigt
få kvinnor/tjejer?
Jag har träffat kanske 2-3 kvinnor någonsin som arbetade eller hade intresse
av Data/IT, och det är fler än de flesta jag känner. Det kanske bara är att
kvinnorna inte gör det publikt att de är kvinnor?
Jag blir alltid förvånad när jag hör talas om kvinnor inom IT, vilket är
lite illa igentligen om man tänker efter, då detta inte hör till något man
hör ofta.

Så jag skulle vilja påstå att detta gör Data/IT i allmänhet väldigt grabbig,
inte bara FOSS communityn. Fatta mig inte fel på den punkten att de inte har
en plats här, de kvinnor jag mött som arbetar med Data/IT har oftast varit
mer kunniga än jag på de områden som de jobbade med.