Subject: Re: Föredrag som du kan hålla?

Re: Föredrag som du kan hålla?

From: Göran Krampe <goran.krampe_at_msc.se>
Date: Fri, 18 Dec 2009 22:22:30 +0100

Hejsan allihop!

Daniel Stenberg wrote:
> Mors!
>
> På sidan http://foss-sthlm.haxx.se/talks.html kan man nu se 27 stycken
> "önske-föredrag" och en början till att matcha ihop namn med ämnen. Kan
> du snacka om ett ämne som finns med, hojta bara så noterar jag. Det är

Bra jobbat, gillar upplägget, så ok - följande av det som finns listat
skulle jag kunna bidra till:

L8 - Hur ser arbetsflöden/communities ut inom FOSS? Vad funkar?

Självklart inte fullständigt uttömmande, men efter att periodvis lett
ett stort projekt (squeak.org) som haft en lång och annorlunda resa så
har jag klart nåt att säga om detta, även om ämnet är extremt brett.
--------------
L24 Smalltalk

Självklart!!!! :) Har arbetat med Smalltalk sedan 1994 och både leder
och bidrar i en rad projekt. Har också undervisat och presenterat en rad
gånger i ämnet.
--------------
L25 NoSQL

Har detta år arbetat mycket med CouchDB samt några andra, byggt Divan
samt hållt frukostseminarier både generellt och specifikt om CouchDB.
--------------
L26 nya (och gamla) språk: Google Go, Newspeak, Lua etc. Hur de
används, i vilka sammanhang, vad som är key selling points etc. Även
old-timers som self och strongtalk vore intressant.

Kan bidra en del här också om några av de som nämns, framför allt dem i
"Smalltalk-sfären" dvs self, Strongtalk, Newspeak mfl.
L31 Maintain - att leda ett open source projekt
L32 Kliv in - om och hur att (börja) bidra till öppen källkod

Dessa båda kan jag nog också bidra inom, men det kan nog många av oss.

Vidare, här är två dragningar jag gärna skulle hålla:

Seaside - världens coolaste webbramverk. Ifall man gillar Smalltalk :)

Smalltalk vs Ruby & Python - Som typ Phoenix vs Spiderman & Wolverine

mvh Göran

PS. Vidare kan MSC sponsra käk/dryck etc.