Subject: Presentation

Presentation

From: Daniel Lundh <dlundh_at_gmail.com>
Date: Tue, 15 Dec 2009 08:07:01 +0100

Hej.

Jag är helt ny på listan och tänkte därför presentera mig.

Jag heter Daniel Lundh och jobbar på (men representerar inte) IBM med något
som kallas BCRS som står för Business Continuity & Resiliency Services - i
dagligt tal alltså backup, restore och katastrofberedskap med
ersättningssyetem och systemspegling.

Jag växte upp i en liten by utanför Lund och mötte tidigt PC-entusiaster och
fick själv en PC när jag var 13 (det är 24 år sedan). Jag var med i
BBS-svängen och använde förstås MS-DOS men folk i umgängeskretsen använde
såväl 386BSD som Coherent och det fanns tidigt ett intresse för UNIX. Jag
migrerade sedermera till OS/2 (och det är där IBM kommer in i bilden, jag
började på OS/2-supporten och flyttade till Stockholm för 15 år sedan) och
när IBM gick vidare fick jag (motvilligt) också göra det. Jag körde RedHat
version 6-nånting kring millennieskiftet eller så och började i samma veva
intressera mig för VMware.

Till BCRS har jag kommit via AIX och IBM Tivoli-support och en stint som
konsult på fältet. I min nuvarande roll sitter jag på ett center i Kista där
vi har beredskapen för katastrofer och liknande hos kunder.

Jag kör Mac OS X på min arbetsstation / hemma och AIX, HP-UX, Solaris,
Windows 2K3 och ESX på "mina" servrar. Den Linux-distribution jag använder
mest är Ubuntu, både som desktop och server, jag känner mig hemma på
Debian-baserade distributioner nuförtiden. IBM OCDC (Open Client for Debian
Community) körs på min arbets-Thinkpad och är Ubuntubaserad, den används
inte i någon större utsträckning då IBMs interna programvara till stor del
finns på OS X nu (tänk Lotus Notes och nej, det skulle inte vara mitt
förstaval som mailklient heller :) ). Även BSD-varianter och Plan 9 har
snurrat på mina maskiner genom åren och jag har alltjämt ett stort intresse
för operativsystem och relaterad teknologi.

Det var jag som för Unionens (Sveriges största fackförbund för tjänstemän)
räkning bjöd in Richard Stallman till Sverige 2008 när han föreläste i både
Stockholm och Göteborg. Under Unionens förra kongress hade jag också en
motion som bifölls om att Unionen ska gå över till Fri Programvara. Se
http://www.kollega.se/index.cfm?n=10&o=4&c=7545

Jag var med och startade Föreningen Ubuntu Sverige för... det är väl 3 år
sedan nu?

Jag driver en IT-blogg på http://macventures.blogspot.com/ (det låter mer
Mac-centriskt än det är).

Jag programmerar inte mer än för husbehov och då oftast shellskript.

Jag är gift och har en son på 18 månader (han blir 18 månader imorgon), är
något av en kalenderbitare när det gäller skräckfilm (framförallt europeisk)
och brukade recensera för dvdforum.nu. Nuvarande projekt är Nagios som jag
satt upp på jobb och Mac OS X Server som jag satt upp hemma.

Vill ni veta mer eller undrar över något är det bara att fråga.

Enligt min arbetsgivares bestämmelser måste jag identifiera mig som IBM:are
och påpeka (en extra gång för tydlighetens skull) att jag inte är en
representant eller talesman för IBM.

--
Regards/Mvh
Daniel Lundh